PROGRAMY TEATRALNE
Spektakl „Orfeusz w piekle” w Teatrze „Groteska”
Inscenizacja operetki Jakuba Offenbacha z librettem Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego z roku 1956. Był to spektakl kukiełkowy, w reżyserii Zofii Jaremowej zrealizowany z niezwykłą starannością.
Gałczyński, zafascynowany Offenbachem i Hoffmanem, z początkiem 1951 roku przystąpił do adaptacji libretta operetki Offenbacha Orphèe aux enfers, która ze wszechmiar nadawała się na metaforę współczesnego piekła. Orfeusz Gałczyńskiego to Orfeusz w piekle biurokracji.
Libretto Gałczyńskiego, gotowe w licpu 1951 roku, miało być wystawione w Łódzkim Teatrze Nowym, którego ówczesnym kierownikiem literackim był Julian Tuwim. Do przedsięwzięcia tego niestety nie doszło.
Wystawione zostało dopiero w grudniu 1956 roku w krakowskim Teatrze Lalki i Aktora „Groteska”. Poeta już tego nie ujrzał.
[Za: Jolanta Żurawska Gałczyński i muzyka. Od struktury melicznej, poprzez libretta do kompozytorskiej inspiracji, Kraków - Neapol 2009]
Spektakl „Zielona Gęś” w Teatrze Polskim
Premiera miała miejsce 27.05.2000 roku. Spektakl reżyserował Janusz Kilian. W znakomitej roli Hermenegildy Kociubińskiej wystąpiła Irena Kwiatkowska.
Program zawiera dwa teksty: Kiry Gałczyńskiej „Liryka, liryka, tkliwa dynamika” o Najmniejszym Teatrze Świata oraz wspomnienia Jerzego Waldorffa o tym, jak rodził się kabaret początkowo noszący nazwę „Zielona Gęś”, ale później przemianowany przez Mariana Eilego na „Siedem kotów”.
Spektakl „Mewa” w Teatrze Studio
Premiera dramatu Antoniego Czechowa w przekładzie Natalii Gałczyńskiej miała miejsce w styczniu 2003 roku. Spektakl reżyserował Zbigniew Brzoza. W roli Niny wystąpiła gościnnie Krystyna Janda.
W Programie — tekst składający się z fragmentów trzech esejów Nicola Chiaramonte „Granice duszy”.
Poniżej kilka ilustracji do różnych przedstawień teatralnych według utworów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Kliknij na wybrany obrazek aby obejrzeć powiększenie.